گروه بین‌الملل: در پی ادامه حملات نظامیان عراقی و نیروهای آمریکایی به نیروهای وابسته به جریان صدر، مقتدی صدر آنها را به جنگی تمام عیار تهدید کرد

مقتدی صدر، رهبر سپاه مهدی، در بیانیه‌ای که شنبه شب توسط دفترش در شهر نجف صادر شد، هشدار داد: اگر سرکوب طرفداران ما از سوی نیروهای عراقی و آمریکایی ادامه یابد، دستور جنگ تمام عیار صادر می‌شود.

بیانیه صدر درحالی منتشر شد که نیروهای عراقی با حمایت نیروهای آمریکا و انگلستان از روز شنبه در شهرک صدر و بصره با حامیان این روحانی درگیر شده‌اند.  مقام‌های بیمارستانی در شهرک صدر می‌گویند در این درگیری‌ها 89 نفر کشته و زخمی شده‌اند. این بیانیه چند ساعت بعد از تاکید شیخ حارث العذاری، مدیر دفتر صدر در شهر بصره مبنی بر این‌که مقتدی صدر دستور به تخلیه دفتر و تحویل آن به مقامات رسمی را صادر کرده است، منتشر شد.

در بیانیه‌ مقتدی صدر با اشاره به سرنگونی رژیم صدام آمده است: من آخرین اخطار را می‌دهم و به دولت عراق می‌گویم که دولت یا باید سر عقل بیاید و مسیر صلح را انتخاب کند یا اینکه ما آن را دولتی مانند دولت پیشین خواهیم انگاشت. اگر آنها سر عقل نیایند و به عملیات خود پایان ندهند، ما نیز یک جنگ تمام عیار را تا زمان آزادی برپا خواهیم کرد.
مقتدی صدر که رهبری سپاه مهدی متشکل از حدود ۶۰هزار مبارز را برعهده دارد، خاطر نشان کرد: از دولت می‌خواهم تا یک جدول زمانبندی برای خروج اشغالگران از عراق تعیین کند.

از این هفته تنش در شهرک صدر با ساخت دیواری در این شهرک به دست ارتش آمریکا و نیروهای عراقی افزایش یافته است.گروهی از طرفداران مقتدی صدر روز شنبه با تظاهراتی در بغداد، این اقدام ارتش آمریکا را محکوم کردند. این دیوار با حدود ۵/۳متر ارتفاع، بخش جنوبی شهرک صدر را از شمال آن‌که از آن به‌عنوان محل استقرار سپاه مهدی یاد می‌شود، جدا می‌سازد.

در بصره نیز از روز جمعه نیروهای امنیتی عراق با حمایت توپخانه انگلستان و نیروی هوایی آمریکا وارد محله حیانیه شدند که از کانون‌های مقاومت نیروهای مقتدی صدر است. بی‌بی سی گزارش داد، حمله هوایی نیروهای آمریکایی در این منطقه خساراتی را به بار آورده است. درگیری‌ها در بصره به مناطق متعددی کشیده شد؛ صدها نفر کشته شدند و هزاران غیرنظامی برای روزهای متوالی در خانه‌های خود گرفتار شدند.

سخنگوی دولت عراق هم دیروز در پاسخ به بیانیه مقتدی صدر گفت: عملیات نظامی نیروهای دولتی، هیچ گروه مشخص سیاسی را هدف قرار نداده است. علی الدباغ در گفت‌وگو با خبرگزاری اصوات‌العراق افزود: عملیات جاری نظامی علیه گروه‌های خارج شده از قانون و کسانی است که علیه دولت عراق سلاح به دست گرفته‌اند و هیچ گروه سیاسی مشخصی را هدف قرار نداده است.

وی با بیان اینکه دولت هیچ تماس یا گفت‌وگوی مستقیمی با جریان صدر ندارد،  اضافه کرد که جریان صدر در روند سیاسی و مجلس و دستگاه‌های دولتی حضور دارد و نیازی به گفت‌وگو با او نیست. سخنگوی دولت بار دیگر بر انحلال تشکیلات سپاه مهدی تاکید کرد و گفت: هرگز نظام سیاسی یک کشور بر 2تشکیلات ارتش بنا نمی‌شود و امکان ندارد گروه‌های سیاسی دارای ارتش باشند.

حمایت رایس از حمله دولت به نیروهای مقتدی‌صدر
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا عصر دیروز در سفری اعلام نشده وارد عراق شد.  به گزارش خبرگزاری رویترز رایس پس از ورود به بغداد از تلاش‌های نوری مالکی، نخست وزیر عراق در زمینه امنیتی قدردانی کرد. وی اظهار داشت که به‌منظور پیشبرد دستاوردهای سیاسی تازه در عراق این سفر را انجام داده است و از حملات دولت عراق علیه شبه نظامیان تندرو حمایت می‌کند. 

رایس در این سفرقصد دارد حمایت سنی‌ها و کردها را از دولت  عراق به دست آورد.  انتظار می‌رود که رایس در جریان دیدار از بغداد، با مقام‌های بلندپایه عراقی از جمله جلال طالبانی رئیس‌جمهور و نوری مالکی و مسئولان و فرماندهان آمریکایی در عراق ملاقات کند. رایس به‌منظور شرکت در کنفرانس‌هایی در کشورهای حوزه خلیج فارس به این منطقه سفر کرده است.

کد خبر 49393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز